KIEROWCO – ZWOLNIJ W TERENIE ZABUDOWANYM. KIEROWCY, PIESI I ROWERZYŚCI – ZWRACAJCIE NA SIEBIE WZAJEMNIE UWAGĘ
Od kilku dni informujemy o potrąceniach rowerzystów na przejazdach dla rowerów w Zielonej Górze. Od początku wakacji doszło do 7 takich zdarzeń drogowych. Kierujący samochodami nie zatrzymali się przed przejazdem i nie ustąpili pierwszeństwa. Istotną przyczyną takich zdarzeń jest często zbyt duża prędkość pojazdu w okolicach przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Zielona Góra to od wielu lat miasto przyjazne rowerzystom, przybywa ścieżek rowerowych – również przejazdów dla rowerów przez jezdnię. Coraz więcej jest również osób poruszających się po chodnikach i ścieżkach rowerowych na hulajnogach. Przypominamy kierowcom, rowerzystom i pieszym o konieczności szacunku wobec siebie nawzajem oraz o zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych uczestników ruchu drogowego.
Przypominamy kierującym, że w terenie zabudowanym należy przestrzegać ograniczenia prędkości. Mimo, że zaostrzone prawo obowiązuje już od dłuższego czasu, wciąż wielu kierujących zdaje się o tym zapominać – od początku lipca zielonogórscy policjanci zatrzymali aż 64 prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 kilometrów na godzinę.
Zielonogórscy policjanci od wielu lat działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Prowadzone są zarówno działania na drogach powiatu, jak również wielokrotnie z zarządcami dróg konsultowane są zmiany w infrastrukturze ścieżek rowerowych czy przejść dla pieszych. Jednak wciąż największe znaczenie ma zachowanie samych uczestników ruchu drogowego. Znajomość przepisów, zwracanie uwagi na innych uczestników ruchu, a także życzliwość i uprzejmość są najważniejszymi czynnikami zapobiegającymi kolizjom i wypadkom.
PRZYPOMINAMY:
Kierujący pojazdami samochodowymi:
- mają obowiązek zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście (dotyczy również przejazdów dla rowerzystów)
- nie mogą omijać innych pojazdów, które zatrzymały się żeby przypuścić pieszych i rowerzystów;
- nie mogą rozpoczynać i kontynuować manewru wyprzedzania przed tymi miejscami;
- muszą zachować szczególną ostrożność wykonując manewr skrętu na skrzyżowaniach gdzie jezdnia krzyżuje się z przejściem dla pieszych i ścieżką rowerową;
- muszą pamiętać, że rowerzystom zezwolono wyprzedzać wolno jadące pojazdy, z prawej ich strony.
Rowerzyści:
- mają obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych;
- mają zakaz poruszania się po jezdni w przypadku w przypadku gdy jest wyznaczona ścieżka dla rowerów;
- na drodze wspólnej dla rowerów i pieszych mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym;
- rower musi być sprawny technicznie, wyposażony w przynajmniej jeden sprawny hamulec, światło białe z przodu oraz czerwone z tyłu (w warunkach niedostatecznej widoczności), sprawny dzwonek;
- nie mogą przejeżdżać przez przejście dla pieszych na którym nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów – mają obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę jezdni;
- muszą bezwzględnie stosować się do znaków drogowych umieszczonych na ścieżkach rowerowych – w tym do znaków „ustąp pierwszeństwa”, czy „STOP” coraz częściej ustawianych bezpośrednio przed wjazdem na wyznaczony „przejazd dla rowerzystów”.
Piesi:
- nie mogą przechodzić przez drogę w miejscach poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych;
- mają obowiązek poruszać się chodnikiem - a w przypadku jego braku - poboczem drogi po jej lewej stronie;
- nie mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów;
- mają obowiązek przed wejściem na jezdnię upewnić się czy mogą bezpiecznie przejść i nie spowodują zagrożenia w ruchu drogowym;
Przypominamy również pieszym i rowerzystom o tym, że warto mieć na ubraniu i rowerze elementy odblaskowe zwiększające widoczność. Badania wskazują, że element odblaskowy co najmniej 10-krotnie zwiększa dystans z jakiego kierujący samochodem jest w stanie zauważyć rowerzystę czy pieszego – dając mu również więcej czasu na zareagowanie.
Pamiętajmy że w zderzeniu z samochodem pieszy i rowerzysta ma dużo mniejsze szanse!