Aktualności

Fałszywy bankier wyłudził pieniądze! Kobieta straciła ponad 50 tysięcy złotych! PRZECZYTAJCIE!

Data publikacji 03.06.2025

„Dzień dobry, jestem pracownikiem banku. Pani konto jest zagrożone…” to zwykle w taki sposób rozpoczyna się podstępna gra oszustów, którzy dzwonią i przekonują do przekazania swoich oszczędności. Ale to nie wszystko. Aby wzbudzić strach i wyłączyć racjonalne myślenie, zaczynają straszyć swoje ofiary, że stracą wszystkie pieniądze. Wtedy następuje kulminacja manipulacji: „pracownicy banku” obiecują swoją pomoc, pod warunkiem, że osoba do której dzwonią będzie wykonywała wszystkie ich polecenia. Jeśli kiedykolwiek usłyszysz podobny scenariusz, bądź pewien, że to oszustwo!

Schemat działania przestępców wykorzystujących metodę „na pracownika banku” jest bardzo podobny. Oszuści podają się za pracowników banku, dzwonią do swojej ofiary i opowiadają  wymyśloną historyjkę o zagrożonych pieniądzach na koncie. Warunkiem uratowania zagrożonych pieniędzy jest przelanie ich na podane konto lub logowanie do konta swojego banku poprzez przesłane przez przestępców linki czy też generowanie kodów BLIK zatwierdzających wypłaty. Niestety ta przebiegła manipulacja oraz gra prowadzona przez przestępców bywa skuteczna, dlatego zdarza się, że nieraz osoby poddane takiemu oszustwu tracą w ten sposób oszczędności całego życia lub nawet nieświadome zagrożenia zaciągają w banku kredyty, albo przelewają pieniądze na konta wskazanych osób czy też generują kody blik, za pomocą których przestępcy od razu wypłacają pieniądze z bankomatu w dowolnym miejscu. Takiej właśnie przestępczej manipulacji uległa pewna zielonogórzanka, która nieświadoma podstępu przekazała przestępcom kilkadziesiąt tysięcy złotych poprzez przelewy internetowe i zatwierdzanie kodów Blik. Pomimo, że rozmowa początkowo wzbudziła jej nieufność, kobieta niestety uległa przestępczej manipulacji i uwierzyła, że rozmawia z pracownikami swojego banku. Straciła ponad 50 tysięcy złotych.

Pamiętajmy, że oszuści ogarnięci żądzą pieniędzy nie cofną się przed żadnym sposobem ich zdobycia, dlatego, podczas rozmowy telefonicznej nigdy:
- nie przelewajmy pieniędzy na podane numery konta,
- nie zatwierdzajmy przelewów przez sms
- nie wpłacajmy za pomocą kodów Blik
- nie korzystajmy z przesłanych internetowo czy smsem linków,
- nie instalujmy żadnych programów z przesłanych linków (AnyDesk, Ultraviewer, TeamViewer)

Jeśli ktoś informuje nas o tym, że na nasze pieniądze czyhają przestępcy, zakończmy rozmowę i sami zadzwońmy do naszego banku lub sprawdźmy to osobiście w placówce! Pamiętajmy, że nasze konta bankowe są chronione przed dostępem obcych i często to nasza nieostrożność powoduje, że ktoś otrzymuje dostęp do naszych środków. Pamiętajmy! Nigdy nie działajmy w pośpiechu i zastanówmy się, zanim przelejemy pieniądze na jakiekolwiek nieznane nam konto czy poprzez kod Blik!

Pamiętajmy też, że ani pracownicy banków, ani policjanci nie dzwonią z pytaniami o stan naszego konta czy zdolność kredytową i nie proszą o zatwierdzanie transakcji poprzez Blik czy podanie danych dostępowych do kont bankowych - takie dane są poufne i są wyłącznie naszą własnością, dlatego nie musimy ich nikomu podawać!

Powrót na górę strony