BEZPIECZNY PRZEJAZD KOLEJOWY
Zielonogórscy policjanci ruchu drogowego wspólnie z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei w trosce o bezpieczeństwo w rejonach przejazdów kolejowych po raz kolejny prowadzili wczoraj (30.10) działania prewencyjno-edukacyjne „Bezpieczny przejazd kolejowy”. W trakcie działań sprawdzali zachowanie kierujących i pieszych oraz przestrzeganie przepisów kodeksu drogowego w tych właśnie wyjątkowych miejscach.
W związku z nasilonym ruchem drogowym w okresie zbliżającego się Święta Zmarłych zielonogórscy policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei po raz kolejny prowadzili wczoraj (30.10) działania edukacyjno-prewencyjne „Bezpieczny przejazd kolejowy”. Rejon przejazdów kolejowych – zwłaszcza tych niestrzeżonych – może być miejscem bardzo poważnych wypadków. Zderzenie samochodu z pociągiem może mieć tragiczne skutki. W powiecie zielonogórskim od kilku lat nie było takich poważnych zdarzeń – jedynie we wrześniu br. na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w okolicy Sulechowa samochód osobowy zderzył się z drezyną, której obecność na torach zaskoczyła kierującego. Na szczęście oprócz zniszczonych pojazdów nikt nie odniósł obrażeń i zdarzenie zakwalifikowano jako kolizję drogową.
Pamiętajmy! Aby zatrzymać rozpędzony do 100 km/h pociąg, maszynista potrzebuje niemal kilometra! Ciężar pociągu powoduje, że do jego wyhamowania potrzebna jest odpowiednia odległość, a prowadzący go maszynista nie jest w stanie opanować tak dużej masy żelaza w czasie, który pozwoli uniknąć kolizji. Główny ciężar odpowiedzialności za bezpieczeństwo na styku samochód-pociąg leży po stronie kierujących samochodami.
Podczas działań „Bezpieczny przejazd kolejowy” policjanci ruchu drogowego sprawdzają zachowanie kierujących przejeżdżających przez przejazdy kolejowe znajdujące się na terenie powiatu zielonogórskiego, ale także zwracają uwagę czy piesi nie przebiegają w ostatniej chwili przed nadjeżdżającym pociągiem. Chociaż do wypadków na przejazdach kolejowych nie dochodzi często, jednak jak już zaistnieją, zawsze pociągają za sobą ofiary. Pieszy czy kierowcy w starciu z pociągiem nie mają żadnych szans. Dlatego też, policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei cyklicznie prowadzą takie działania aby dbać o bezpieczeństwo w rejonach torowisk.
Przypominamy, że za przejazd przez torowisko na czerwonym świetle lub przy opuszczonych zaporach kierujący może otrzymać mandat karny w wysokości 2000 zł i 15 punktów karnych. To wykroczenie również obejmują przepisy o recydywie, czyli jeżeli kierujący popełni takie samo wykroczenie w okresie dwóch lat od wcześniejszego wykroczenia, to kara wyniesie już 4000 złotych. Mandat za zignorowanie znaku STOP wynosi 800 złotych oraz kierujący otrzymuje 8 punktów karnych. Natomiast mandat dla pieszego za przechodzenie na czerwonym świetle przez przejazd wynosi 200 zł.
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa przed i na przejazdach kolejowych:
art. 28 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 28. [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd]
1.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2.
Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4.
W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5.
Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.