Aktualności

NIE SŁUCHAJ TELEFONICZNYCH OSZUSTÓW – NIE POZWÓL SIĘ OKRADAĆ!

Data publikacji 16.08.2024

Prosimy wszystkich o ostrożność w kontaktach telefonicznych, zwłaszcza gdy osoba po drugiej stronie słuchawki chce od nas pieniędzy. Pamiętajmy, że nie należy wierzyć w historie, które ktoś opowiada nam przez telefon. NIE ODDAWAJCIE PIENIĘDZY OSZUSTOM. 69-latek z Zielonej Góry wpłacił przestępcom ponad 239 tysięcy złotych.

Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami telefonicznymi, którzy dzwonią podając się za „pracowników banków” i fałszywie „ostrzegają”, że konto jest zagrożone i pieniądze trzeba szybko „zabezpieczyć” i najlepiej przelać „na konto techniczne”. Pamiętajmy, że oszuści w łatwy sposób mogą się podszyć pod prawdziwy numer infolinii banku albo numer jednostki Policji. Nie wolno ufać obcym w telefonicznej rozmowie – szczególnie jeżeli chcą rozmawiać o naszych kontach bankowych czy oszczędnościach.

W minioną środę 69-letni mieszkaniec Zielonej Góry odebrał połączenie z nieznanego numeru. Mężczyzna mówiący ze wschodnim akcentem przedstawił się jako pracownik banku, który poinformował 69-latka, że ktoś w nielegalny sposób uzyskał dane do logowania na jego konta bankowe i jego pieniądze są zagrożone.  Za chwilę mężczyzna zadzwonił z innego numeru telefonu i powiedział, że 69-latek musi przelać pieniądze na „specjalne konta zastępcze”. Po chwili z jeszcze innego numeru telefonu komórkowego opisanego jako „VERIFY” została wysłana wiadomość z numerami kont na które należy przesłać pieniądze. Niestety czujności pokrzywdzonego nie wzbudził ani wschodni akcent rozmówcy, ani zmiana numerów telefonów. 69-latek przelał na wskazane konta ponad 239 tysięcy złotych. Dopiero po pewnym czasie zdecydował się zadzwonić na numer infolinii swojego banku, a następnie orientując się, że padł ofiarą podłego oszustwa, zawiadomił Policję.

KOLEJNY RAZ OSTRZEGAMY:

  • Należy zawsze sprawdzić, czy osoba z którą rozmawiamy faktycznie jest tym za kogo się podaje;
  • Nie należy ufać w telefoniczne zapewnienia, że ktoś jest „pracownikiem banku” czy „policjantem”;
  • Numer telefonu lub nazwa, który widzimy jako dzwoniący do nas może być sfałszowany przez przestępców;  

Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego? Pamiętaj: 

  • Ustal z najbliższymi „hasło bezpieczeństwa” żeby zweryfikować kto faktycznie do Ciebie telefonuje;
  • Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomymi;
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych, przyjaciół, policjantów, pracowników banku;
  • Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio;
  • NIGDY NIE PRZELEWAJ PIENIĘDZY NA OBCE KONTA podane w rozmowie telefonicznej czy wiadomości;
  • Nie działaj w pośpiechu, zastanów się dlaczego ktoś chce twoich pieniędzy;
  • Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję - nr tel. 112, 47 7952411.

 

Powrót na górę strony