Aktualności

Bądź czujny, nie daj się oszukać w Sieci!

Data publikacji 05.08.2021

Ciągły postęp cywilizacyjny zmusza nas do zwiększenia aktywności w świecie wirtualnym, chociażby poprzez wygodne zakupy internetowe, poszukiwanie i wymianę niezbędnych informacji, korzystanie z ułatwień jakie daje nam instalacja różnych aplikacji czy też dostęp do naszych oszczędności i wykonywanie płatności poprzez bankowość elektroniczną. Niestety w świecie wirtualnym podobnie jak i w świecie realnym narażeni jesteśmy na różne niebezpieczeństwa, z których nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Możemy stracić wszystkie oszczędności, które posiadamy na koncie. Sprawcy mogą również zaciągnąć kredyty na nasze dane.

To często od naszej przezorności i wiedzy zależy, czy staniemy się ofiarą czy też uda nam się uniknąć zagrożenia. Bardzo ważne jest aby surfując po sieci, prowadząc różnego rodzaju aktywność, zachować czujność i nie dać się oszukać. Aby uniknąć pułapek zastawianych przez cyberprzestępców powinniśmy stale poszerzać swoją wiedzę o komunikaty przekazywane przez policję, specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa w sieci czy też pracowników instytucji bankowych. Przedstawiciele tych podmiotów starają się na bieżąco ostrzegać o pojawiających się coraz to nowych próbach oszustwa, kradzieży danych, a w konsekwencji także kradzieży pieniędzy z kont lub prowokowania transakcji, z konsekwencji których możemy nawet nie zdawać sobie sprawy. W ostatnim czasie wiele uwagi poświęcono oszustwom na wnuczka czy policjanta, ale z każdym dniem pojawiają się nowe, niestety także skuteczne metody okradania ludzi poprzez wykorzystanie Internetu. Przestępcy działający w sieci udając klientów przesyłają fałszywe linki lub tworzą nawet fałszywe strony internetowe, gdzie po kliknięciu w link nieświadomie przekazujemy dane dostępowe do naszego konta. Wtedy wystarczy zaledwie kilka sekund, aby przestępcy „wyczyścili” nam konto. Niezwykle popularną metodą oszukiwania stało się podawanie za pracowników infolinii bankowej i wyłudzanie przez telefon wszystkich danych osobowych z numerami kart, kodami pin, numerami CVC, a także loginami i hasłami dostępowymi do kont. Bardzo często nieświadome osoby myśląc, że mają do czynienia z pracownikiem banku, bez zastanowienia przekazują im dane, o które prawdziwy pracownik nigdy by nie zapytał. Niestety nie każdy użytkownik Internetu zdaje sobie sprawę jak łatwo, nieświadomie możemy udostępnić dane przestępcom i w konsekwencji stracić swoje oszczędności, dlatego bądźmy ostrożni, pamiętajmy aby nigdy i nikomu nie przekazywać swoich poufnych danych: żadnych numerów kart, pinów czy haseł. Pracownicy banków dzwoniąc do Ciebie nigdy nie proszą o: • instalację dodatkowych aplikacji które miałyby potwierdzić Twoją tożsamość, zatwierdzić płatność lub podnieść poziom bezpieczeństwa, • podanie pełnego hasła do konta, kodu PIN do konta lub aplikacji bankowej, numerów kart. • żadnych kodów aktywacyjnych czy kodów do autoryzacji transakcji. Jak działają przestępcy? • podszywają się np. pod numer infolinii banku lub innej instytucji, a dzwoniąc przedstawiają się jako pracownicy infolinii bankowych lub jednostek związanych z bezpieczeństwem, • nakłaniają do podania danych do logowania w bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych czy danych z kart płatniczych – ich numerów, daty ważności czy kodów CVC, • w rozmowach często powołują się na przykład na konieczność potwierdzenia tożsamości, względy bezpieczeństwa, incydenty naruszenia danych, często przekonują, że dzwonią aby zapobiec atakowi hakerów • obiecują wypłatę zysków lub ich części z osiągniętych inwestycji w krypto walutę (Bitcoinów) • nakłaniają do uruchomienia aplikacji, jak np. Any Desk, QuickSupport, umożliwiających kontrolowanie Twojego komputera lub telefonu. Pamiętajmy aby: • Nikomu nie udostępniać swoich urządzeń, zwłaszcza tych, z których korzystamy logując się do bankowości elektronicznej • Nie przekazywać żadnych poufnych danych czy haseł, które znamy tylko my • Po odebraniu takiego telefonu, nawet gdy wyświetla się numer infolinii Banku, nie możesz być pewien że rozmawiasz z pracownikiem banku. Dlatego rozłącz się i zadzwoń do znanej nam placówki lub na infolinię aby potwierdzić tożsamość pracownika • Uważać na fałszywe sms-y oraz wiadomości e-mailowe o zaległościach, konieczności uregulowania płatności. Nie klikać na podane linki, nie instalować żadnych aplikacji - to sposób przestępców na poznanie Twoich danych dostępowych do konta i kradzież pieniędzy. • Nie otwierać takich załączników/ linków w podejrzanych wiadomościach, ponieważ mogą zawierać złośliwe oprogramowanie Jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa: • Zadzwoń na policję, złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, • Zadzwoń na infolinię swojego banku i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
Powrót na górę strony