Kolejna osoba padła ofiarą oszustów działających metodą „na wnuczka”
Prosimy osoby starsze o ostrożność w kontaktach telefonicznych, szczególnie gdy osoba po drugiej stronie słuchawki chce od nas pieniędzy. Pamiętajmy, że nie należy wierzyć w historie, które ktoś opowiada nam przez telefon. Ofiarą manipulacji oszustów działających metodą „na wnuczka” padła wczoraj po południu starsza zielonogórzanka, która wierząc, że rozmawia z policjantami oddała im kilkadziesiąt tys. zł.
Wczoraj /27.08/ do dyżurnego Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze zadzwoniła starsza kobieta i poprosiła o pomoc, bo przypuszczała, że została oszukana metodą „na wnuczka”. Niestety jej podejrzenia potwierdziły się i jak opowiedziała policjantom, nieświadoma podstępu przekazała przestępcom kilkadziesiąt tysięcy zł. Z jej relacji wynikało, że oszuści podający się za policjantów przekonali ją do przelania na podane konto dużej sumy pieniędzy, a następnie podania danych dostępowych do jej konta internetowego. Po sprawdzeniu okazało się, że przestępcy wypłacili z konta kolejne pieniądze.
Niestety schemat działania oszustów w takich przypadkach zawsze jest bardzo podobny. Wymyślają historyjkę i dzwonią do starszych osób z prośba o natychmiastową pożyczkę czy tak jak w tym przypadku podają się za policjantów prowadzących działania przeciwko... oszustom. Zawsze żądają dużych sum pieniędzy, zwykle kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jednocześnie wywierają presję na swoje ofiary i żądają jak najszybszego przekazania pieniędzy. Tym razem przestępcy podający się za policjantów zażądali od kobiety pomocy, skutecznie ją zmanipulowali opowiadając wymyśloną historię i nieświadoma niczego ofiara postępując zgodnie z ich wskazówkami straciła wszystkie oszczędności. Gdy kobieta zorientowała się, że mogła paść ofiarą oszustów, powiadomiła policję.
Jak pokazuje ta historia, oszuści okradający starsze osoby są bezwzględni i wykorzystają każdy sposób, aby zdobyć pieniądze kosztem starszych, często schorowanych osób, które w ten sposób tracą często oszczędności swojego życia. Oszuści na swoje ofiary najczęściej wybierają osoby starsze, które typują na podstawie numerów w książce telefonicznej. Przestępcy wiedzą, że z telefonów stacjonarnych korzystają przeważnie ludzie starsi. Oszuści wybierają osoby starsze także dlatego, że łatwiej jest nimi manipulować co przestępcy bezwzględnie wykorzystują. Dodatkowo też przestępcy bazują często na niewiedzy dotyczącej przepisów prawa czy czynności podejmowanych przez Policję.
Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy przekazanie prosimy pamiętać o środkach ostrożności:
- Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”.
- Nigdy nikomu nie przekazywać swoich danych: adresu, numeru PESEL czy danych dostępowych do kont bankowych
- Nie działać w pośpiechu i nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
- Potwierdzić informację u członków rodziny. Poradzić się znajomych, rodziny czy policjanta – nr 112.
- Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od nas pieniędzy, zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji.
- O każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ – nr alarmowy 112
Pamiętajmy, że ani policjanci ani urzędnicy nie żądają od nas wpłaty pieniędzy, tym bardziej przez telefon.