Aby uniknąć oszustwa, trzeba być świadomym zagrożenia
Zielonogórscy policjanci regularnie przez cały rok prowadzą spotkania profilaktyczne i informacyjne z seniorami w temacie oszustw metodą „na wnuczka”. Tym razem do wspólnych działań zaprosili pracowników zakładu Ubezpieczeń Społecznych i razem z nimi edukują seniorów jak nie dać się oszukać. Dzięki takim spotkaniom świadomość zagrożenia wśród osób starszych jest większa i z roku na rok maleje liczba tego typu przestępstw.
Mimo, że z roku na rok maleje liczba przestępstw metodą „na wnuczka”, to jednak w dalszym ciągu do nich dochodzi. Policjanci podejmują wiele działań i inicjatyw, aby wyeliminować tego rodzaju przestępczość, dlatego od wielu lat prowadzą systematyczne działania, organizują konferencje i informują społeczeństwo m.in. poprzez bezpośrednie spotkania czy też za pośrednictwem mediów.
Zielonogórscy policjanci od wielu już lat prowadzą kampanie edukacyjne skierowane do seniorów, w których przestrzegają przed przestępcami oszukującymi osoby starsze metodą „na wnuczka”. Przy okazji takich spotkań policjanci poruszają także inne ważne dla seniorów tematy i odpowiadają na wiele pytań z różnych dziedzin życia, a mających bezpośredni związek z bezpieczeństwem osób starszych.
Kolejne z cyklu takich spotkań odbyło się w Domu Dziennego Pobytu " Retro" w Zielonej Górze, a przeprowadzone zostało przez policjantkę Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej Nieletnich i Patologii Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze i pracownicę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Spotkanie odbyło się w ramach działań profilaktycznych pn. "Uważaj – Oszust!" i było kontynuacją zapoczątkowanej w sierpniu br. współpracy między placówkami.
W ramach wspólnych działań obie instytucje chcą przestrzegać zielonogórskich seniorów przed działalnością oszustów i złodziei, którzy manipulując osobami starszymi wyłudzają od nich lub kradną pieniądze będące niekiedy dorobkiem całego życia. Podczas spotkania w Domu Pomocy „Retro” policjantka omówiła najczęstsze metody działania oszustów np. „ na wnuczka”, „na policjanta”, „ na doręczyciela i inkasenta”, ale również przestrzegała przed domokrążcami, którzy oferując różne usługi lub towary, naciągają swoje ofiary nakłaniając je na podpisanie niekorzystnych umów lub oszukują sprzedając małowartościowe przedmioty lub urządzenia za dużo większą cenę, niż są one w rzeczywistości warte. Ponadto policjantka zwróciła uwagę również na taki typ złodziei, którzy chcąc wzbudzić litość u swojego rozmówcy, prosząc np. o podanie przysłowiowej szklanki wody – kradną pieniądze i przedmioty wartościowe z domów osób, które chciały im pomóc.
Natomiast przedstawicielka ZUS-u przypomniała seniorom, że pracownicy tej instytucji nigdy nie przychodzą do mieszkań osób pobierających rentę czy emeryturę, nie proszą o dowód czy tzw. odcinek rentowy. Kontakt bezpośredni z pracownikami ZUS-u możliwy jest jedynie w siedzibie firmy, gdzie pracownicy dysponując odpowiednimi informacjami mogą udzielać indywidualnych porad i odpowiadać na pytania osób pobierających lub ubiegających się o świadczenie. I to tylko wtedy proszą o dowód osobisty aby potwierdzić tożsamość osoby, która zgłosiła się do ich instytucji.
Na zakończenie spotkania wspólnie omówiono zasady jak ustrzec się przed takimi przestępcami i nie stracić pieniędzy. Gospodarzom przekazano upominki, plakaty i ulotki dotyczące działalności oszustów. Spotkanie upłynęło w bardzo miłej atmosferze, a seniorzy aktywnie opowiadali o różnych sytuacjach, które zdarzyły im się do tej pory i były przykładem omawianej działalności przestępczej.