Uwaga oszust – szkolenie z listonoszami
Zielonogórscy policjanci w działaniach prewencyjnych szukają sprzymierzeńców w różnych instytucjach i organizacjach. W kampanii prewencyjnej „OSZUST NIE MA SZANS” wspomagają nas między innymi pocztowcy i pracownicy ZUS. Wczoraj o problemie oszustw na szkodę osób starszych rozmawialiśmy z zielonogórskimi listonoszami.
Policjanci od wielu lat ostrzegają starsze osoby przed oszustami, którzy wyłudzają pieniądze pod przykrywką zmyślonej historii „na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora”, „na wypadek”, itp. lub okradają ich z oszczędności we własnych mieszkaniach wchodząc do środka i podając się za „inkasenta”, „urzędnika NFZ”, „hydraulika”, czy „rodzinę sąsiadów”.
Niestety mimo wielokrotnych komunikatów, akcji medialnych, spotkań z seniorami – wciąż zdarzają się osoby, które oddają swoje pieniądze bezwzględnym oszustom.
Dlatego zielonogórscy policjanci korzystają z wielu możliwości dotarcia do starszych osób z ostrzeżeniami. Tym razem w kampanii „OSZUST NIE MA SZANS” wspierają policjantów pracownicy ZUS oraz pracownicy urzędów pocztowych w Zielonej Górze. Wczoraj na spotkaniu z policjantką KMP listonosze dowiedzieli się o metodach działania oszustów i o tym dlaczego tak ważne jest aby przy każdej okazji przypominać starszym osobom o potencjalnym zagrożeniu. Plakaty oraz ulotki pojawiły się już w urzędach pocztowych, ulotki będą też roznosić do starszych osób w swoim rejonie listonosze. Plakaty i ulotki kampanii sfinansowane zostały przez Urząd Miasta Zielona.
PRZYPOMINAMY:
Prosimy – jeśli mają Państwo w rodzinie starsze i samotnie mieszkające osoby – rozmawiajcie z nimi na temat bezpieczeństwa w mieszkaniu – ostrzegajcie, że nigdy nie powinny wpuszczać obcych do domu i NIGDY nie powinny dawać pieniędzy osobom nieznanym.
Oszuści ogarnięci chęcią zdobycia pieniędzy nie cofną się przed żadnym sposobem ich zdobycia i bardzo często żerują na uczuciach starszych wrażliwych osób. Pamiętajmy, żeby nie wpuszczać do domu nieznajomych osób, nie przekazywać obcym pieniędzy ani nie przelewać pieniędzy na podane konta. Jeśli ktoś informuje nas o jakimś wydarzeniu w rodzinie prosimy zadzwonić i potwierdzić taką informację. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast poinformować policję.
Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego? Pamiętaj:
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
- Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
- Nie działaj w pośpiechu i ewentualnie odłóż termin udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
- Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc (także z zagranicy), grożą utratą pieniędzy. Nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe.
- Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję - nr tel. 997.
Więcej informacji na stronie:
http://www.oszustwanawnuczka.pl/
UWAGA!
NIGDY NIE PRZEKAZUJMY NASZYCH PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM
Co zrobić gdy ktoś obcy zapuka do drzwi?
- nie wpuszczać obcych osób do domu,
- poprosić pracownika o legitymację, jeśli ma uczciwe zamiary pokaże identyfikator,
- o nie przekazywać pieniędzy obcym osobom,
- w razie wątpliwości poinformować pilnie POLICJĘ (tel. 997) o każdej podejrzanej osobie.
- Pracownicy ZUS, NFZ czy innych urzędów nie odwiedzają nikogo w domach,
- Nie każdy kto dzwoni lub puka do drzwi ma uczciwe zamiary.
Nie daj się oszukać!
- Nigdy nie korzystajmy z żadnych przypadkowych okazji korzystnych zakupów;
- Oszuści przychodzą do domów podając się za pracowników opieki społecznej, NFZ, ZUS czy pracowników gazowni lub wodociągów;
- Pod pozorem „sprawdzania” instalacji przeszukują mieszkanie i kradną pieniądze lub kosztowności;
- Oszuści nakłaniają do wpłaty pieniędzy w zamian za pomoc w załatwieniu spraw lub okazyjną sprzedaż różnych przedmiotów.