Aktualności

Kolejne oszustwo „na wnuczka”…

Data publikacji 01.12.2016

Wczoraj oszuści działający metodą „na wnuczka” wzięli sobie za cel mieszkańców Sulechowa. Niestety jedna osoba dała się nabrać na wymyśloną przez przestępców historyjkę. Prosimy osoby starsze o ostrożność w kontaktach z obcymi, szczególnie gdy chcą od nas pieniędzy. Nie należy wierzyć w historie, które ktoś opowiada nam przez telefon.

                Do dyżurnego komisariatu w Sulechowie zgłosił się starszy, 81-letni mężczyzna, który poinformował, że został oszukany metodą „na wnuczka”. Z jego relacji wynikało, że przestępcy zadzwonili do niego na telefon stacjonarny i poinformowali, że syn spowodował wypadek drogowy, w którym rannych zostało kilka osób i 81-latek ma zapłacić 32 tys. zł. Przestępcy poinformowali niczego nie podejrzewającego mężczyznę, że po pieniądze zgłosi się policjant.  Starszy pan pojechał do banku, wypłacił pieniądze, a następnie spokojnie czekał w domu. Gdy do drzwi zapukał nieznany mężczyzna, 81-latek otworzył i oddał nieznajomemu pieniądze wierząc w wymyśloną przez przestępców historię. Starszy pan denerwując się losem syna, zadzwonił do  niego po ok. godzinie, wtedy okazało się, że padł ofiarą oszustów.     

Tego dnia mieszkańcy Sulechowa odebrali jeszcze kilka innych, podobnych telefonów. Jedna z kobiet, gdy usłyszała w słuchawce głos nieznanego jej mężczyzny, który poinformował, że jej syn miał wypadek, natychmiast się rozłączyła i zadzwoniła do syna. Gdy okazało się, że synowi nic nie jest, domyśliła się, że telefonował do niej oszust. Kobieta natychmiast powiadomiła policjantów z sulechowskiego komisariatu.

Historie wczorajsze pokazują jak bardzo bezczelni stają się złodzieje okradający starsze osoby metodą „na wnuczka”. Oszuści na swoje ofiary najczęściej wybierają osoby starsze, które typują na podstawie numerów w książce telefonicznej. Przestępcy wiedzą, że z telefonów stacjonarnych korzystają przeważnie ludzie starsi, bo młodsi cenią sobie niezależność jaką daje im telefon komórkowy. 

Oszuści wybierają osoby starsze także dlatego, że łatwiej jest nimi manipulować i grać na ich uczuciach. Przestępcy bezwzględnie wykorzystują fakt, że osoby starsze chcą czuć się potrzebne i gdy ktoś z rodziny znajdzie się w kłopotliwej sytuacji czy niebezpieczeństwie, bez wahania oddadzą ostatni grosz, żeby ratować bliskich.

Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy wpłatę na konto, prosimy pamiętać o środkach ostrożności:

  1. Nie działać w pośpiechu i  nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).
  2. Potwierdzić informację u innych członków rodziny. Poradzić się znajomych,  rodziny czy policjanta – nr 997.
  3. Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji, należy się rozłączyć, zadzwonić pod bezpłatny numer 997 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji.
  4. Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”.
  5. O każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ – nr alarmowy 997

 

Powrót na górę strony